Komplexná psychologická a špeciálno-pedagogická diagnostika
KOMPLEXNÁ PSYCHOLOGICKÁ A ŠPECIÁLNO-PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA

V rámci komplexnej psychologickej a špeciálno-pedagogickej diagnostiky identifikujeme silné a slabé stránky dieťaťa/žiaka, jeho potreby a odporúčame efektívnu formu poskytovanej odbornej starostlivosti.
Komplexná diagnostika kladie dôraz na:
- potenciál dieťaťa/žiaka,
- rozvoj poskytovania starostlivosti,
- podporu vo výchove a vzdelávaní.
Psychologická diagnostika
Cieľom psychologickej diagnostiky je identifikovanie psychických stavov, vlastností, procesov a charakteristík osobnosti dieťaťa / žiaka. Realizuje ju psychológ, ktorý identifikuje prítomnosť mentálneho postihnutia. Táto identifikácia prebieha prostredníctvom klinických a testových metód – prostredníctvom inteligenčných testov.
Hlavnými oblasťami psychodiagnostiky sú:
- Určenie stupňa vývinu;
- Zistenie príčin odchýlky vo vývine od vekovej normy;
- Odhalenie úrovne štruktúry a kvality funkcionovania psychických schopností všeobecných (inteligencia) a špeciálnych (symbolické funkcie, priestorová orientácia, pamäť, predstavy, percepcia, schopnosť učiť sa);
- Identifikácia zvláštnosti osobnosti dieťaťa;
- Stanovenie prognózy.
Špeciálno-pedagogická diagnostika
Cieľom špeciálno-pedagogickej diagnostiky je na základe určenej diagnózy určiť optimálny, individuálne aplikovaný didaktický výchovný model pre dieťa / žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ide o zvýšenie efektívnosti edukácie – optimalizáciu edukačného procesu, pričom nejde iba o optimálnu voľbu vyučovacích metód, ale aj o zistenie ťažkostí, ktoré môžu negatívne ovplyvniť edukáciu ako aj sociálnu adaptáciu dieťaťa.
Hlavnými oblasťami špeciálno-pedagogickej diagnostiky sú:
- Motorika;
- Lateralita;
- Sebaobsluha;
- Percepcia;
- Komunikácia;
- Školská spôsobilosť;
- Školské schopnosti – čítanie, písanie, matematické schopnosti.
Neoddeliteľnou súčasťou diagnostického procesu je tímová spolupráca a komunikácia všetkých zúčastnených. Na diagnostickom procese sa podieľajú všetci odborníci, ktorí s dieťaťom prichádzajú do styku a môžu prispieť k platným diagnostickým záverom a adekvátnej implementácii navrhovaných odborných intervencií a podporných opatrení.
Zdroj:
Kastelová, A., 2014: Diagnostika v špeciálno-pedagogickom poradenstve.
https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2023/02/Diagnosticke-obsahove-standardy.pdf